fallback

Водородът - възможност и предизвикателство за енергийния преход

При бързото развитие на сектора рисковете, свързани с производството, транспорта и използването на водорода, трябва да се управляват правилно, съветва Allianz

09:17 | 16.05.21 г. 8

Водородът е един от ключовите елементи на трансформацията на енергийната система, особено за сектори, в които възобновяемите източници не могат да доставят нужните количества енергия - например тежката индустрия. Но освен възможности, употребата му крие някои предизвикателства, пише в анализ на звеното за оценка на риска на застрахователната компания Allianz.

Компанията препоръчва активно управление на някои от рисковете, свързани с водорода, по всички етапи на употребата му - производство, съхранение и транспорт. Най-честите заплахи са експлозиите, но са възможни и редица технически проблеми и други нарушения.

Държавите по света планират 70 млрд. долара публично финансиране за изграждането или модернизирането на инфраструктурата, която ще се използва за преноса на водород. В 30 държави по света вече са изготвени пътни карти за въвеждането на енергийната суровина.

Те предвиждат широко използване на т.нар. "зелен" водород, тоест произведен с нискоемисионни технологии или дори с възобновяеми източници, в различни сектори - основно в транспорта, тежката индустрия и жилищните сгради.

Една от най-напредналите в това отношение е Германия, а като цяло сериозна заявка за използването на водорода има Европейския съюз (ЕС). В стратегията на общността е предвидено до 2030 година в страните от ЕС да има електролизи за производството на чист водород с капацитет от 40 гигавата.

В САЩ пък планират мащабна мрежа за производството на водород в 30 щата, която да генерира годишни приходи от 140 млрд. долара и да създаде 700 хил. работни места до 2030 година.

Очаква се през тази година и Великобритания да представи план за внедряването на водорода, с което да помогне на плановете си за нулеви въглеродни емисии до 2050 година.

Водородът е добре позната технология, но в момента се използва ограничено в индустрията. В следващите години обаче плановете са да стане масова енергийна суровина и се очакват мащабни проекти за производството му и транспортирането на пазара. По изчисления на консултантската компания McKinsey до 2030 година разходите за реализацията на 200-те най-големи водородни проекта ще надхвърлят 300 млрд. долара до 2030 година.

Заради бързото развитие на преден план излизат и някои рискове, свързани с водорода, които трябва да бъдат добре управлявани, посочват от Allianz.

Най-честият проблем е опасността от пожари и експлозии - водородът е нестабилен и взривоопасен при досега с въздуха. Затова е много важна системата за откриване на течове по преносната система, което се затруднява от факта, че той без миризма и цвят. Пламъкът от горенето на водорода е напрактика невидим на дневна светлина.

Тези свойства на водорода са особено голям проблем на фона на плановете той да бъде използван като източник за отопление. Той не е токсичен - крайният продукт е просто вода, но е взривоопасен и това трябва да бъде взимано предвид при изграждането на инсталациите.

По данни на Allianz през последните пет години експлозиите и пожарите като цяло, не само свързаните с водород, са нанесли щети на стойност 14 млрд. евро. Ако не се смятат щетите от природни бедствия, по-голяма част от загубите от застрахователни събития са свързани именно с пожари и експлозии.

Взаимодействието на водорода с метали може да доведе до пропукване и изтичане на суровината. Това е от особено значение при транспортирането на водорода - в резултат от т.нар. "водородно крихтене" (водороден крекинг) металите, а част от съществуващата инфраструктура за пренос на суровини в момента е стоманена, се напуква. Този проблем трябва да се има предвид при проектирането на системите и да бъдат използвани материали, които да устоят на ефекта на водорода.

Прекъсване на производственият процес не е рядкост при производството на водород, особено при повреда в оборудването. Например повреда в клетките за електролиза (при водна електролиза) може да коства седмици и дори месеци за поправка. Това може да доведе до огромно забавяне на доставките и финансови загуби, пише в анализа на застрахователното дружество.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:29 | 13.09.22 г.
fallback